Trädgårdsmöbel från Palisander, del 2

Palisanders trädgårdsmöbel växer fram alltmer

Här fortsätter artikeln om tillverkningen av Palisanders trädgårdsmöbel. Den första delen hittar du här. Dagen har i huvudsak bestått av muskelarbetet att med stämjärn och träklubba ta fram benens kryssning halvt i halvt. Det var rent hantverksarbete och fick mig att fundera i banor om andra lösningar på hur man effektivast tar bort material där två detaljer skall bilda en fog, halvt i halvt.  Jag kom inte på någon bra lösning, bara en där bänken givits en helt annan och modernare design.

Urtag halvt i halvt för kryssben.
Arbete med stämjärn och klubba

Dagens andra uppgift bestod i att ta fram bommens tappar och att stämborra för kilen som fixerar bänken i sidled. Efter lite funderande lyckades jag posta stämborrmaskinen rätt och ställa rattar och anhåll. För er som inte vet vad en stämborr är har jag hittat den här bilden: Den visar en borr inuti ett fyrkantigt rör – stämhylsan – som är väldigt vass och som pressas ner i träet samtidigt som borren roterar inuti. På så vis kan man ”borra” ett fyrkantigt hål.

stämborr

Min stämhylsa var dock rätt slö och det krävdes en hel del ”häng” i handtaget för att pressa stämhylsan genom bommarnas ändar. Men det gick i alla fall snabbare än att ha fått göra även detta moment med stämjärn och klubba.  Med bandsågens hjälp lade jag sågsnitt runt tapparna som jag sedan kapade med en av de nya japanska dragsågarna från Daizo Mitsukawa.

Dragsåg från Daizo Mitsukawa
Dragsåg från Daizo Mitsukawa

Sågsnittet var extremt fint, jag har aldrig sett bättre! Ytan var helt slät och inte minsta repa fanns.

Dagens arbete på Palisanders trädgårdsmöbel i en bild:

Kryssben och bommar till Palisanders trädgårdsmöbel
Kryssben och bommar till Palisanders trädgårdsmöbel

Sammanfattningsvis har dagen gett en hel del att fundera på kring sambanden mellan design och produktionstid. En ny produkt kräver noggranna överväganden kring design och funktion redan i tillverkningsledet. Att sätta sig och rita en ny möbel är bara roligt, eftersom fokus ligger så mycket på att kunden ska bli nöjd. Men det företagsekonomiska perspektivet ställer helt andra frågor än dem om design och funktion: Hur många enheter måste man tillverka för att det ska gå ihop? På hur kort tid måste jobbet vara klart för leverans innan det blir en förlustaffär? Är produkten uttänkt för att kräva så få operationer som möjligt, samtidigt som kvalitetskraven och den personliga karaktären bevaras? Det är inga lätta frågor. Men de är i min värld väldigt intressanta och utmanande att möta när den där goda idén man fick, har satt sig och man känner att det här kommer även andra att vilja ha. Fortsättning följer…

Trädgårdsmöbel med fällbart bord från Palisander

Palisander firar nypremiär med ny trädgårdsmöbel

Palisander kommer nu med sin första möbel på länge, i form av en trädgårdsmöbel. Efter att ha arbetat med andra uppdrag sedan snart 1 år, öppnar sig nu en möjlighet att återigen ägna mig åt möbelsnickeriet på deltid. Jag är visserligen fortfarande verksam i byggbranschen i Mälardalen men kommer ägna fredagarna åt möbelsnickeri i Mora.

Lagom till Palisanders ”nypremiär”, har jag designat en praktisk trädgårdsmöbel i allmogestil. Här visar jag en trädgårdsbänk med  kryssben som hålls ihop med kilar. Bommens ändar pryds med Palisanders signum – morahästens huvud i profil. Bänken har ett klurigt bord som tillbehör och gör den till en komplett trädgårdsmöbel. Det är fixerat vid den bakre sittbrädans kant med gångjärn och fälls enkelt fram för fikastunden. När bordet inte används hänger det bakom bänken och lämnar plats för ytterligare en sittplats. Palisanders trädgårdsmöbel tas enkelt isär för vinterförvaringen och sparar på så vis utrymme.

Följ Palisander på Facebook

Trädgårdsmöbel med fällbart bord
Bänken som den ser ut i ritprogrammet. Bilden stämmer EJ med verkligheten i detaljutförandet.

Bänken kan beställas med eller utan bord. Till en början kommer bänken i linoljefärgerna vitt,  engelskt rött eller kromoxidgrönt. Bänken tillverkas även i andra längder och färger efter överenskommelse. Kontaktuppgifter hittar du under ”Beställningar” ovan.

Fakta om Palisanders trädgårdsmöbel:

  • Mått: 1600 x 360 x 450 mm (längd x bredd x höjd)
  • Färg: vitt, engelskt rött, kromoxidgrönt (alla endast linoljefärg) eller omålad
  • Träslag: Furu och gran
  • Konstruktion: Demonterbar. Kryssben med kilad bom.  Handtag av sisalrep. Offerbrädor närmast mark att ställa bänken på.
  • Pris: 1800 kr (omålad, utan bord), 2100 kr (målad, utan bord), 2300kr (målad, med bord)
  • Andra mått och färger efter överenskommelse.

Här följer fler bilder från tillverkningen:

Hästhuvuden pryder bommens ändar på Palisanders trädgårdsmöbel.
Hästhuvuden pryder bommens ändar på Palisanders trädgårdsmöbel.

Mediamöbel i allmogestil färdig

Mediamöbel i allmogestil

Under resans gång ändrade kunden sitt önskemål om ytbehandling på sin mediamöbel i allmogestil från färg till oljebehandling. Inga problem, eftersom ändringen gjordes i god tid före ytbehandlingens början. Här nedan kan ni se resultatet:

Mediamöbel i allmogestil
Längd: 1240mm
Djup: 350mm
Höjd: 700mm
Material: Limfog av furu
Ytbehandling: Oljevax, 2ggr.
Fogteknik: Tapphål i ben, nackade tappar i tvärslåar, sidor och fronter. Hylla fixerad med centrumtappar i sidorna. Skiva fixerad med centrumtappar i benens ändar. Kvistar fixerade med schellack.
Mer info om mediamöbel i allmogestil finns på denna länk.

Mediamöbel i allmogestil
Mediamöbel i allmogestil

 

Mediamöbel i allmogestil

Sideboard som hög mediamöbel

Sideboard som hög mediamöbel

Här visas ett ritningsutkast på ett sideboard. Modellen utgår från ett gammalt matbord från 1800-talet som modifierats efter en kunds önskemål. Bordet ska användas som en högre mediamöbel, med plats för boxar och DVD-spelare på den nedre hyllplanet. Måtten är (l x d x h) 1250 x 350 x 700 mm. Standardutförande i furu men görs även i andra träslag på beställning. Ytbehandlad med linolja eller  i laserande färger av äggoljetempera. Även andra ytbehandlingar utförs på beställning.
Klicka på bilden för en större bild.

sideboard som hög mediamöbel
Sideboard som hög mediamöbel

Konstruktion

Mitt sideboard utförs i massivt trä. Skivan och hyllan är uppbyggd av hellånga limträstavar. Inga  skarvar tvärs fiberriktningen förekommer. Sargen och stödsargen har tappats in i benen för maximal styrka och stabilitet. Skiva och hyllplan är limmad och centrumtappad i sarg och front. En konstruktion helt utan skruvar eller andra fästelement av metall.

Material

För en konstruktion som skall täckmålas, utförs möbeln i furu.
För en konstruktion i borstad äggoljetempera, utförs möbeln i furu eller björk.
För en konstruktion i våtslipning med linolja, utförs möbeln i  furu eller björk.

Specialutföranden är möjliga efter överenskommelse. Massiva träslag som ek, alm, ask, al med flera är möjliga. Eller olika exotiska faner som våtslipats med olja och vaxats med karnaubavax. En fanerad konstruktion utförs på traditionellt vis på en blindträstomme av al-lameller, som först beläggs med spärrfaner och som efter putsning täcks med ytfanér. Inga skivmaterial såsom spån- mdf- eller OSB skivor förekommer i Palisanders möbelsnickeri.

Riddarsköldar med svärd

Nu finns det handgjorda riddarsköldar med svärd klara. Tre barnstorlekar: 2-3 år, 3-5 år och +5 år. En populär leksak för alla barn i kampen mellan gott och ont.

Material i skölden: Fanér (valnöt, bok eller lönn) på plywood, massiv al. Ytbehandling:Olja och polerad bivax. Greppet är obehandlat.
Material i svärden: Massiv alm. Ytbehandling: Olja.

Sköldarna är lätta och den buktiga ytan gör dem starka. Greppet är obehandlat för bästa fäste. Obehandlat trä är dessutom värmande. Svärden är gjorda i alm, eftersom det är ett träslag som lämpar sig för leksaker, då det inte splintar ur och riskerar att ge barnet stickor i händerna. Handtag och klinga är gjorda i ett stycke för maximal styrka. Parerskyddet skyddar barnets händer under striden med fienden. Svärdets egg och spets är rundade och saknar helt skärpa för säkerhets skull.

Priser: Liten: 400 Kr, Mellan: 450 Kr, Stor: 550 Kr. Frakt tillkommer. Kontakta Palisander för en förfrågan om vilka storlekar och träslag som finns färdiga för leverans.
Kom ihåg att ange både storlek och träslag vid beställning!
Se även Palisanders bildarkiv

Liten sköld i valnöt
Liten sköld i valnöt
Mellanstor sköld i bok
Mellanstor sköld i bok
Stor sköld i lönn
Stor sköld i lönn
Sköldarnas baksida
Sköldarnas baksida

Om skölden råkar ligga länge i fukt eller om det kommer regn på den, kan fanéret släppa. Gör då så här:
1) Låt skölden torka helt, det kan ta någon dag eller två beroende på hur våt den blivit. Ta inte loss fanér som börjat släppa.
2) När skölden är torr kan du stryka fast fanéret med strykjärnet. Använd medelvärme och stryk inifrån och ut mot kanten. Pressa samtidigt som du sakta för strykjärnet mot kanten. Limmet återfår sin vidhäftande förmåga vid 60º C. Skulle fanéret inte fästa vid underlaget, kan du peta i lite vitlim på fanér och underlag och låta det torka innan du pressar ihop ytorna med det varma strykjärnet. Du kan även returnera den skadade skölden till mig för åtgärd. Lägg den då i ett vadderat kuvert med returporto. Det blir din enda kostnad.

p5rn7vb

Möbelsnickeri som konsthantverk

Möbelsnickeri som konsthantverk är inte det som kännetecknar möbelmässan i år heller. Så här i efterdyningarna av Stockholm Furniture & Light Fair 2012 har det blivit ännu tydligare för mig, hur mycket det skiljer mellan möbelindustrins produkter och möbelsnickeri som konsthantverk. På mässan visar det sig genom att man samlar möbelsnickeri som konsthantverk i en gemensam paviljong: ”Greenhouse”. En god idé, annars hade nog det lilla möbelsnickeri som ännu är konsthantverk drunknat i floden av möbelindustrins massprodukter.

En annan sak som slår en när man besöker möbelmässan, är likformigheten bland de olika utställarnas produkter. Avskalat, minimalistiskt, vassa vinklar, kanter och hörn. Formpressat laminat och kryssfanér. Vissa beskriver det som trendigt. Jag undrar mest hur orolig och osjälvständig man kan vara som designer, när man hela tiden sneglar på vad de andra gör?  En annan orsak till likriktningen är plagieringen av företagens produkter. För branschen har detta länge varit ett problem men har ökat med Internet, säger man på friggeboden.nu

En fortsatt trend är att låta en fabrik med vietnameser (läs: lågprisland) smälla ihop en hel inredningskatalog med shabby chic i skitigt vitt med falsk patina och sprucket virke. Där lådorna är så glappa att de nästan kan vändas bak och fram utan att dras ut först. Det har ingenting med möbelsnickeri att göra, endast med inredning som konsumtion och inredningskosmetika.

Tillbaka i Mora hör jag hur möbeltillverkande företag inte ser den utbildade möbelsnickaren som en resurs för företaget. Istället väljer man att anställa folk utan koppling till möbelsnickeri. Man anställer hellre en maskinskötare, än någon som känner till träets egenskaper, hållbara fogtekniker och konstruktionslösningar, hur funktion och design samverkar, vikten av proportionalitet och användbarhet, långsiktig hållbarhet och annat som rör möbelsnickeri.

Möbelsnickeri som konsthantverk

Konsthantverkarens möbelproduktion är så ytterligt långsam och har så små volymer att den knappast kan sägas vara en del av möbelmarknaden. Den möbelsnickare som vill ägna sig åt hantverket har bara sin personliga stil, hantverksskicklighet och småskalighet att erbjuda. Tack och lov finns det människor som vill ha något speciellt och som inte finns i möbelvaruhusen. Den enskilde hantverkaren i sitt lilla möbelsnickeri har därför endast sin stil att hävda sig med. Många skulle nog vilja äga en unik möbel, ett möbelkonstverk av en utbildad konsthantverkare. Inte lika många vill eller kan betala det högre pris som hör ihop med kvalitén i en hantverksmässigt tillverkad möbel.

Man får tänka sig för när det kommer till marknadsföringen. Bara för att man tillverkar möbler, är inte kunden den vanlige möbelkonsumenten som handlar på möbelvaruhusen. Jag tror kunden snarare ska sökas bland design- och konstintresserade medel- och höginkomsttagare. Företrädesvis är de kvinnor som bor i städer, men har råd med sommarhus i Skärgården eller andra populära områden. De har andra egenskaper också men de tänker jag inte tala om. Vissa smultronställen är bara mina…

Till sist en bild på den mångfaldigt prisbelönade möbeldesignern Matthias Pliessnigs fantastiska vackra, ångbasade soffa ”Spill”:

Möbelsnickeri som konsthantverk - Matthias Pliessnig: Spill
Möbelsnickeri som konsthantverk - Matthias Pliessnig: Spill

Stockholm Furniture & Light Fair 2012

Årets möbelmässa känns i fötterna. Trendspaningen visade att det är fortsatt rustikt som gäller. Det var mycket grovt och sprucket virke i matbord, bänkar, sideboard mm. Vaxade ytor med tydliga spår från klyvklingor och med spruckna kvistar och yxhugg. Romantiseringen av landsbygdslivet visade inga tecken på avtagande, med sunkigt vita färger. Gärna skavmärken och ojämna ytor. En hel del spröjs i vitrinerna, helst korsade diagonalt. Som möbelsnickare ser man bristerna tydligare när man förstår att bedöma den tekniska kvalitén på möblerna, och det var bara undantagsvis som jag tyckte det var riktigt bra. Sämst var lådornas passform och gång. Vilken bysnickare som helst hade kunnat göra ett bättre arbete än de som tillverkat mycket av det mässan innehöll.

Mycket är lågprisimport, t.ex från Vietnam och baltländerna, även om det också fanns en hel del av högre kvalité från de sistnämnda. I år var det även ovanligt mycket mattor med fräscha, moderna motiv.

Det som tveklöst var bäst och som utstrålade skaparglädje, hantverksskicklighet och nyskapande var alla de elever och riktiga möbelhantverkare som medverkade på mässan. Capellagårdens Martin Bishop-Lindholms stolar hamnar på min topp-5 lista tillsammans med Steneby Finsnickeri och Hermann Ejnefjälls formsköna och tekniskt briljanta skåp i Oregon Pine. Det är när man ser den utbildade möbelsnickarens kompetens som man också får syn på hur långt det är kvar för de många andra. Men det är väl det som gör skillnaden mellan riktigt konsthantverk och produkter för massmarknaden. Låt oss hoppas att de får kunder som förstår hantverkets värde.

Hermann Ejnefjälls skåp i Oregon Pine var "Best-in-Show".

Palisanders nya utseende uppskjutet

Palisander kommer att få nytt utseende och nya funktioner. Meningen var att allt skulle vara färdigt på 36 timmar. Så blir det inte. Sajten kan inte vara nere för uppgradering under alltför lång tid, eftersom man riskerar förlora besökare. Det har vi inte råd med, särskilt inte nu när Palisander besöker möbelmässan och rapporterar därifrån.

Uppgraderingen skjuts därför på framtiden. Ett nytt tema för utseendet har i alla fall valts ut och kommer installeras när uppgraderingen sker. Därefter kommer det byggas ut med både gamla och nya funktioner. Mer om detta senare.

Vitrinskåp Andreasgården klart!

Så blev då det golvstående vitrinskåpet klart. Det har varit ett roligt jobb att utföra och det första efter gesällprovet. Till skillnad från det senare har arbetet med vitrinskåpet varit mycket enklare, haft långt färre delmoment och varit mycket mer förlåtande i konstruktionsdetaljerna. Jag är inte känd för att gilla allmoge, men det här skåpet har verkligen varit roligt att tillverka just för sin enkla uppbyggnad och traditionella sammansättningar.

Linjerna i skåpet har tilltalat många som kommit förbi och tittat på arbetet. Jag tycker det är välproportionerat och färgvalet lyckat. Det skiljer sig lite från originalskåpet: Krönlisten har fått en mindre radie vilket får den att svänga lite mer, dörrarna har en spröjs mer än originalet och en hylla till. Hyllorna ligger dessutom helt i linje med spröjsen. Färgen på insidan är engelskt rött – originalskåpet är mer klarrött. Skåpet jag gjort är 40 mm smalare och 100 mm kortare.

Fler bilder hittar du i bildarkivet

Golvvitrinskåp Andreasgården
Palisanders golvvitrinskåp "Andreasgården"
Golvvitrin Andreasgården
Originalskåpet på Andreasgården i Mora

Premiär för Palisanders nya bildarkiv

Skärmdump på Bildarkivet

WJYBXJ5HNU44

Palisander har fått ett nytt bildarkiv. Med syftet att slå ett slag för en ökad uppskattning av möbelhantverket. Du hittar länken till Bildarkivet i menyn uppe till höger. Där kommer du kunna se mina snickeriarbeten, där vart och ett representeras av två mappar: Mappen ”Showroom” har några få, utvalda bilder på den färdiga produkten, medan mappen ”Arbetsprocess” innehåller betydligt fler bilder, med fokus på de enskilda momenten i hantverket. Bilder och kommentarer uppdateras löpande.